5.3.3 Didaktični vpliv uporabe IKT

Tehnologija si je nekako že izborila vlogo pri večini predmetov. Pri tem je pomembno, kako vpliva na učence, koliko koristi imamo od nje in v kolikšni meri jo je dobro uporabljati. S temi vprašanji, in še z marsikaterimi drugimi, se srečamo v tem sklopu.

V anketi smo šole povprašali tudi, ali je po oceni učiteljev računalnik oz. IKT kot element izobraževalne tehnologije učinkovitejši od druge – tradicionalne izobraževalne tehnologije. Pogostost odgovorov nam kaže graf 38.

Graf 38: Je računalnik zmogljivejši od druge izobraževalne tehnologije (spremenljivka 97)?

Iz grafa 38 je razvidno, da je 71.9% šol odgovorilo, da je računalnik zmogljivejši od druge izobraževalne tehnologije, 21.9% šol ne ve, 6.3% šol pa je mnenja, da ni. Kar velik procent učiteljev ne ve presoditi ali je računalnik zmogljivejši od druge izobraževalne tehnologije, kar nam lahko da kot rezultat to, da učitelji ne poznajo in niso seznanjeni z drugo izobraževalno tehnologijo ali pa, da jo imajo na voljo in je ne znajo uporabljati.

V obravnavani tematiki je zanimivo tudi vprašanje, kako se odraža uporaba računalnika oz. IKT pri pouku pri učencih. Tabela 59 kaže pogostost odgovorov na to vprašanje.

Tabela 59: Kako učenci sprejemajo pouk podprt z računalnikom (spremenljivka98)?

Iz tabele 59 je razvidno, da 99.3% šol ugodno ocenjuje uporabo računalnika pri pouku, 0.7% šol pa meni, da učenci, pri uporabi računalnika, ne kažejo bistvenih razlik. Podrobnejši vpogled v tabelo kaže, da je najpogostejše mnenje, da so učenci ob računalniku bolj motivirani v smislu sodelovanja (50 šol oz. 11.7%), sledi, da kažejo večje zanimanje za učno snov (42 šol oz. 9.8%) in imajo večje možnosti za izvedbo sodelovalnega učenja (34 šol oz. 8.0%). Uporabo računalnika je smotrno na podlagi teh rezultatov še v nadaljnje podpirati, saj nam v večini zgornjih navedb da pozitiven rezultat.

V anketo smo vključili tudi vprašanje, kako učitelji ocenjujejo stopnjo zanimivosti in privlačnosti uporabe računalnika v šoli za učence. Odgovore prikazuje tabela 60.

Tabela 60: Ocena zanimivosti in privlačnosti uporabe računalnika v šoli za učence (spremenljivka 99).

Odgovori v letu 2011 kažejo, da ima kar 98.4% šol (96.2% šol v letu 2009, 85.5% šol v letu 2005, 99.3% šol v letu 2003, 96.7% šol v letu 2000, 92.4% šol v letu 1998, 87.8% šol v letu 1996 in 80.6% šol v letu 1994) pozitivno mnenje o zanimivosti in privlačnosti uporabe računalnika v šoli za učence; tako smo dobili naslednje rezultate pozitivnega mnenja:

Tako vidimo, da je mnenje o uporabi računalnika pri pouku, s strani učencev in s strani učiteljev pozitivno. Z leti se je odstotek tistih, ki menijo, da računalnik pozitivno vpliva na učence, vedno večal.

Zanimalo nas je tudi vprašanje, kako učitelji ocenjujejo stopnjo zanimivosti in privlačnosti uporabe interaktivne table v šoli za učence. Odgovori so prikazani v tabeli 61.

Tabela 61: Ocena zanimivosti in privlačnosti uporabe interaktivne table v šoli za učence (spremenljivka 100).

Iz tabele 61 je razvidno, da ima kar 82.8% šol (leta 2009 55.2%) pozitivno mnenje o zanimivosti in privlačnosti uporabe interaktivne table v šoli za učence, 14.1% pa nima izkušenj z uporabo interaktivne table (37.1% v letu 2009). Torej tiste šole, ki imajo interaktivno tablo, imajo pozitivno mnenje o njej, ostale šole pa nimajo interaktivne table ali pa potrebujejo še več znanja in dela z interaktivno tablo. Dodatna izobraževanja in praksa dela z interaktivno tablo so torej dobrodošla in lahko doprinesejo pozitivne spremembe v pouk.

V tabeli 62 so prikazani odgovori ravnateljev na naslednje vprašanje: »V koliki meri so bili spodaj podani cilji pomembni pri odločanju o tem, zakaj na vaši šoli uporabljate računalnike oz. IKT pri učenju in poučevanju?«.

Tabela 62: Pomembnost ciljev (spremenljivka 101).
Povprečje sledi iz: 1 – nič -> 5 – v celoti.

Iz tabele 62 je razvidno, kateri cilji so šolam najpomembnejši. To so naslednji cilji:

Cilj, ki je šolam najmanj pomemben je izpolniti pričakovanja staršev in okolja.

Sledilo je vprašanje: »V koliki meri in katere od spodaj podanih spretnosti in znanj bi vaši učenci morali pridobiti do konca srednje šole?«. Odgovori anketiranih šol so prikazani v tabeli 63.

Tabela 63: Katere spretnosti in znanja bi si učenci morali pridobiti do konca srednje šole (spremenljivka 102).
Povprečje sledi iz: 1 – nič -> 5 – v celoti.

Pozitivni odgovori so se najpogosteje nanašali na naslednja področja: osnovno delo z računalnikom, pisanje dokumentov z urejevalniki besedil, znati uporabljati svetovni splet (Internet) za učenje, praktične naloge in komuniciranje, komunicirati z učitelji in drugimi učenci preko elektronske pošte in razumeti pomen in vlogo varnosti v elektronskem komuniciranju. Največ negativnih odgovorov pa smo zabeležili pri področju pisanja preprostih programov (npr. s tradicionalnimi programskim jezikom Delphy, C++,...) in s spletno orientiranimi programskim jezikom HTML, PHP, JAVA,...

V raziskavi je obdelano tudi vprašanje, ali učitelji, ki uporabljajo računalnik oz. IKT pri svojem delu ocenjujejo, da je njegova uporaba pri pouku smotrna in koristna. Rezultati so prikazani v grafu 39.

Graf 39: Ocena učiteljev o smotrnosti in koristnosti uporabe računalnika pri pouku (spremenljivka 103).

Iz grafa 39 je razvidno, da je večji del (90.6%) šol odgovorilo, da je učiteljem, ki uporabljajo računalnik oz. IKT pri svojem delu, uporaba računalnika pri pouku smotrna in koristna, le 9.4% šol je odgovorilo, da je koristna le deloma, nobena šola pa ni odgovorila, da je uporaba računalnika pri pouku koristna v manjši meri ali nekoristna. v primerjavi z letom 2009 vidimo da se je povečal odstotek odgovora »v precejšnji meri«, in se s tem posledično zmanjšal odstotek odgovora »v celoti«.

Poglejmo si še primerjavo rezultatov s prejšnjimi leti (tabela 64).

Tabela 64: Ocena učiteljev o smotrnosti in koristnosti uporabe računalnika pri pouku. (spremenljivka 103)

Iz tabele 64 je razvidno, da se je povečalo število šol, ki ocenjujejo, da uporaba računalnika pri pouku smotrna in koristna v precejšnji meri, zmanjšalo pa se število šol, ki ocenjujejo, da je uporaba računalnika pri pouku smotrna in koristna v celoti.

Zanimalo nas je tudi vprašanje, ali učitelji, ki uporabljajo interaktivno tablo pri svojem delu ocenjujejo, da je njena uporaba pri pouku smotrna in koristna. Rezultati so prikazani v grafu 40.

Graf 40: Ocena učiteljev o smotrnosti in koristnosti uporabe interaktivne table pri pouku (spremenljivka 104).

Iz grafa 40 je razvidno, da je za 65.5% šol uporaba interaktivne table pri pouku smotrna in koristna, 27.6% jih je odgovorilo da deloma, 6.9% šol pa je negativnega mnenja o uporabi interaktivne table pri pouku. V nadaljnje lahko pričakujemo še porast zadovoljstva, saj se trenutno izvaja veliko izobraževanj o tem, kdaj in kako uporabiti interaktivno tablo.

Ugotoviti smo želeli tudi, kako ocenjujejo uporabo računalnika oz. IKT v šoli tisti učitelji, ki ga doslej še niso uporabljali. Tabela 65 kaže pogostost odgovorov.

Tabela 65: Kako ocenjujejo uporabo računalnika oz. IKT v šoli tisti učitelji, ki ga doslej še niso uporabljali (spremenljivka 105)?

Leta 2011, kakor tudi vsa leta poprej, je največ (48.4%) šol odgovorilo, da učitelji so za uporabo računalnika. Povečalo pa se je število šol, ki so odgovorile, da si želijo več znanj, da bi jih uporabili.

Sledilo je vprašanje: »Ali ste na vaši šoli, po vašem mnenju, pri delu z učenci (pri pouku) v tekočem šolskem letu uporabljali računalnik oz. IKT dovolj pogosto?«.

Graf 41: Ali so učitelji, pri delu z učenci (pri pouku) v tekočem šolskem letu uporabljali računalnik oz. IKT dovolj pogosto (spremenljivka 106)?

Rezultati so pokazali, da 85.2% ravnateljev meni, da pri delu z učenci v tekočem šolskem letu so uporabljali računalnik dovolj pogosto. 13.6% jih meni, da niso uporabljali računalnika oz. IKT dovolj pogosto. Vidimo, da se je stanje iz leta 2009 izboljšalo, saj približno je 15% ravnateljev spremenilo mnenje o uporabi IKT pri pouku.

Odgovori, ki smo jih dobili v sklopu odražanje uporabe IKT, nam da kot rezultat pozitiven pogled na uporabo računalnika in ostale informacijske tehnologije. Dvom se nam lahko pojavi pri usposobljenosti kadra za uporabo IKT. Poglejmo najprej odgovor, ki smo ga dobili na začetku tega sklopa. Učitelji menijo, da je računalnik zmogljivejši od druge tehnologije. Krivda je mogoče v tem, da so učitelji vešči le uporabe računalnika, druga tehnologija, posebej novejša, recimo interaktivna tabla, jim pa je še neznana. Pri tem mora vodstvo šole usmerjati in motivirati k uporabi le-te. Zakaj je to dobro uporabljati, nam zagotovijo že naslednji odgovori tega sklopa. Vprašanja o zanimivosti računalnika, IKT oz. interaktivne table za učence, so dali kot odgovor samo pritrditev, da tehnologija vpliva na večjo motiviranost in da učenci s pomočjo nje raje spoznavajo novo snov.

Nazaj
Naprej
Kazalo