5.3.2 Zastopanost IKT pri posameznih predmetih

Specialno didaktično problematiko pričnemo s splošnim pregledom uporabe računalnika. Da bi problematiko uporabe računalnika na posameznih predmetnih področjih spoznali nekoliko podrobneje, smo šole oz. anketirance prosili, da označijo v razpredelnici predmete, pri katerih so v preteklem in sedanjem šolskem letu najpogosteje uporabljali računalnik – IKT pri pouku, za 2 oz. 3 letni program (tabela 53), 4 – letni program tehničnih in drugih strokovnih šol (tabela 54) in 4 – letni program gimnazij (tabela 55).

Tabela 53: Pregled uporabe računalnika pri pouku posameznih predmetov v 2 oz. 3-letnih programih (spremenljivka 91).

Iz tabele 53 je razvidno, da največ 2 oz. 3-letni programi računalnik uporabljajo pri splošnih strokovnih predmetih (13.4%) in slovenščini (13.3%).

Tabela 54: Pregled uporabe računalnika pri pouku posameznih predmetov v 4-letnem programu tehničnih in drugih šol (spremenljivka 92).

Iz tabele 54 razvidno, da 4-letni programi tehničnih in drugih šol največ uporabljajo računalnik pri matematiki (12.0%) in strokovno – teoretičnih predmetih (11.5%). Najmanj pa ga uporabljajo pri ekonomiji (2.7%) in športni vzgoji (3.8%).

Tabela 55: Pregled uporabe računalnika pri pouku posameznih predmetov gimnazijskega programa (spremenljivka 93).

IUčitelji 4-letnih gimnazijskih programov največ uporabljajo računalnik pri matematiki (8.1%) in biologiji (7.2); najmanj pa pri filozofiji (3.4%) in glasbi (4.0%).

Če sedaj pogledamo uporabo računalnika v vseh treh programih srednjih šol, vidimo, da je matematika tisti predmet, ki je skupen v 4-letnem programu tehničnih in drugih šol in gimnazijam in je uporaba računalnika pri tem predmetu največja, v 2 oz. 3-letnih programih pa pri splošnih strokovnih predmetih. Športna vzgoja in likovna umetnost sta predmeta, pri katerih se računalnik sploh ne uporablja oz. se uporablja zelo malo. Poudariti je potrebno, da imajo šole različne predmete in zato je težko primerjati uporabo računalnika pri ostalih premetih. V primerjavi gimnazijskega programa s tehničnimi šolami lahko povzamemo, da je uporaba le-tega pri ostalih premetih v obeh programih enakomerno porazdeljena. Če pogledamo še strokovne premete, ki se pojavljajo v tehničnih ter 2- oz. 3-letnih strokovnih programih, lahko povemo, da je v strokovnih šolah več uporabe računalnika pri teh predmetih kot v tehničnih šolah. Tudi rast uporabe računalnika je pri teh predmetih v strokovnih šolah večja kot v tehničnih.

V nadaljnji analizi specialno-didaktičnih vprašanj uporabe računalnika pri pouku slovenskih srednjih šol, smo jih povprašali tudi, v katerih delih učne ure najpogosteje uporabljajo računalnik. Tabela 56 prikazuje pogostost teh odgovorov.

Tabela 56: Deli ure in uporaba računalnika (spremenljivka 94).
Povprečje sledi iz: 1 – nikoli -> 5 – zelo pogosto.

Učitelji pogosto uporabljajo računalnik v posameznih korakih pridobivanja nove snovi in srednje v ostalih delih učne ure. Najmanj uporabljajo računalnik pri preverjanju osvojenega znanja.

V raziskavi je obdelano tudi vprašanje, v katerih učnih oblikah na šoli pri pouku v povprečju se najpogosteje uporablja računalnik oz. IKT. Tabela 57 kaže odgovore na to anketno vprašanje.

Tabela 57: Učne oblike in uporaba računalnika pri pouku (spremenljivka 95).
Povprečje sledi iz: 1 – nikoli -> 5 – zelo pogosto.

Učitelji pogosto uporabljajo računalnik pri pouku v naslednjih učnih oblikah: v frontalnih oblikah in v oblikah projektnega dela. Malo ga uporabljajo v oblikah individualno načrtovanega pouka in v individualnih oblikah.
Ostale učne oblike se srednje uporabljajo.

Problematiko tega področja smo nadaljevali z vprašanjem: »Kako na vaši šoli uporabljate računalnik oz. IKT pri pouku?«. Podrobni rezultati so prikazani v tabeli 58.

Tabela 58: Strategije uporabe računalnika pri pouku (spremenljivka 96).
Povprečje sledi iz: 1 – nikoli -> 5 – zelo pogosto.

Učitelji pri pouku pogosto uporabljajo naslednje strategije in načine: za multimedijsko delo (CD - DVD filmi…), za pripravo in uporabo učnih gradiv nekaterih predmetov na Internetu, z računalnikom v eksperimentalnem delu (rač. meritve pri FI, KE, BI…) in za uporabo Interneta pri pouku.

Srednje pa uporabljajo računalnik: z računalniškimi simulacijami, z metodami reševanja problemov, z uporabo računalniških učil (animacije, modeli…), v obliki motivacijskih elementov (izobraževalne igre...), s programi drila (strategija vaje in utrjevanja) in s programiranimi učnimi sekvencami (programirani pouk z računalnikom).

Ostale strategije pa uporabljajo bolj malo.

Računalnik vedno bolj pridobiva na pomenu in prevzema pomembno vlogo pri pouku. Do sedaj so računalnik v poklicnih in tehničnih srednjih šolah uporabljali predvsem pri strokovnih predmetih, v gimnaziji pa pri naravoslovnih predmetih. Iz leta v leto se računalnik vedno bolj pojavlja tudi pri ostalih predmetih. Z zgornjimi vprašanji smo se prepričali tudi, da se računalnik vedno bolj uporablja v različnih delih ure in pri različnih učnih metodah. Strategije, ki pa so v zadnjih letih prevzele glavno vlogo, so sodobnejše, saj računalnik danes nima samo vloge pisalnega stroja.

Nazaj
Naprej
Kazalo